Gisteravond tijdens de uitzending van Koppig Dorp was Ulrum trending topic op twitter in Nederland. De docu hield op social media veel mensen bezig. ‘Wat is Ulrum’ kwam voorbij, er werd veel gegrapt over de sokken van Elize Rietberg (en de verkooplink werd gedeeld) en heel veel mensen spraken af om snel boodschappen te gaan doen bij de SPAR – de kijkers wisten natuurlijk niet allemaal dat de SPAR net dicht is.
Een paar reacties:
Menna Laura Meijer:
Wel met plezier gekeken naar #2doc #ulrum. opening supermarkt met hard rock muziek heel goed. scene met grand theft erg bijzonder. #eo
Robin Oudheusden:
Mooi compliment @JaapvtKruis “@Suzanneathome: Zit ik naar film van Alex van Warmerdam te kijken of is t echt n docu? #koppigdorp #ulrum”
Stefan Raedts:
Aanrader! Triest en mooi, emotie, tussen hoop en vrees; krimp & leefbaarheid. Docu #koppigdorp @NPO2 #Ulrum
Hans van der Heide:
#koppigdorp Ulrum. Ben er niet echt vrolijker van geworden. Totaal niets over alle initiatieven.
Inge Zwerver:
Kom op EO, ‘verkoopt’ triestigheid beter ofzo? In #Ulrum gebeurt zoveel moois op gebied van
burgerinitiatieven! Gemiste kans hoor….
Anita Hummel reageerde op facebook:
ja, ik zat fris gedoucht met een bakje chips op de bank ; de chips staat er nog steeds krijg geen hap meer door mn keel ; wat een negativiteit zeg ,en zo zet je Ulrum even landelijk op de kaart / tv ?? schaam me dood . Het lijkt me goed dat er volgende week een deel 2 word uitgezonden met al die leuke dingen die hier in het dorp gebeuren !! en breng dan gelijk al die andere mensen even in beeld die met veel enthousiasme aan diverse projecten werken…..
Meekijken / -lezen
koppig dorp kijken via uitzending gemist
makers Jaap van ’t Kruis en Marco Nauta aan het woord in een ‘making of’
uitleg over het filmproject (en mogelijkheid om te reageren)
recensie in de Volkskrant
vermelding op blog van Edwin Mijnsbergen die te gast is geweest in Ulrum
Ik ben benieuwd welke Ulrummer dit wel een representatieve weergave van ons dorp vond. Heb alleen grijze koppen gezien (afgezien van ‘wel’ 5 in de jeugdsoos) en ‘man bijt hond’-achtige scenes. Het sterkste punt van het dorp, het organiseren van vele evenementen, werd niet belicht. Maar ja, het zal voor de makers ook wel niet bedoeld zijn geweest als promotiefilm. Jammer.
Ik had er meer van verwacht. Ik zag vooral drie portretten. De supermarkteigenaar die zijn hoofd niet boven water kan houden omdat het dorp er niet meer koopt.
De ‘burgemeester’ van Ulrum die ongeïnspireerd het dorp probeert te inspireren.
En de sokkenbrigade die Ulrum in de markt en op de kaart wil zetten.
Bij de aftiteling hoopte ik op …. “volgende week in de deel 2…” maar helaas.
Miste inderdaad de initiatieven en bewoners van Ulrum die wel succesvolle acties ondernemen, maar nu totaal niet uit de verf kwamen.
Jammer zo’n keuze van de redactie. Volgens mij zijn er legio aan kansen voor Ulrum en had ik graag de bewoners gezien die dit (wel kunnen) trekken.
Succes !
Ik vraag mij af of ik er goed aan heb gedaan om mijn dorp te verlaten waar ik ben geboren en gemaakt zoals ik nu ben en Jaap er zijn ook grijze koppen die er anders over denken, ik schaam mij kapot om een dorp zo te zien op de tv. en het laatste bedrijf(Spar) geen kans te geven om te overleven met al die vergaderingen, want deze winkel was een laatste kans om te overleven nu moet iedereen wel weg voor de boodschappen, medicijnen en pinnen en sorry Roelof maar zoals jij overkwam was om zich dood te schamen, mooi is het geld te verdelen voor een dak van Oosterheerd(duurzaam) en geen geld voor een koeling voor een winkel, dat is toch ook duurzaam, energie besparen. Ik stop nu want kan nog wel een half uur doorgaan over deze negativiteit